Den mest naturlige tilstand for os mennesker er fit og trim

BiltonTrimFitDK

Jeg er taknemlig for at jeg har fået denne viden, så jeg kan lære mine børn om sund kost. Jeg er forbløffet over hvor nemt de forstod ideen, og hvor dedikeret de er til at følge en plantebaseret kost!

Hvis du spiser en plantebaseret kost, uden at tilsætte olie, vil du blive fit og veltrimmet.
Du behøver ikke træne meget. Det er nok hvis du cykler på arbejdet, eller går en tur med hunden dagligt.

Jeg har i mange år forsøgt at holde min vægt omkring 90 kg, og derfor trænede jeg oftere og oftere i motion centret (FinFys i Albertslund). Det blev tit til 3 – 5 gange om ugen. Jeg skulle hyppigt lægge øre til mine med-motionister, som kommenterede min træningsiver. Jeg tabte mig bare ikke!!  I de perioder hvor jeg trænede mest, var min vægt stadig den samme, og med tiden kom min vægt stille og roligt op på de 98 – 99 kg.

Vores kost på daværende tidspunkt var langt fra “usund” set ud fra de danske normer. Mange ville mene at den var ret sund, fordi vi altid spiste salat og grøntsager . Vi var gode til at spise fisk engang om ugen, og roterede ellers mellem oksekød, svinekød og kylling – ikke i store portioner. Slik og sodavand var der ikke meget af – kun periodevis som nu.

Ved at omlægge vores kost til en ren plantebaseret kost er der sket bemærkelsesværdige ændringer. For mig og Nini´s (fruen) vedkommende har det været vægttab. For Nini som i forvejen var veltrimmet har vægttabet “kun” været én eller to kilo. Nu ser hun fit og dejlig sund ud ;-).

Vores drenge har ikke tabt sig, de var veltrimmet til at begynde med. For drengene har kost ændringerne betydet bedre udholdenhed til håndbold, og til løbetræning er de gået fra at ligge i midten af feltet, til at ligge blandt de forreste. Når der er håndbold kampe ser de nærmest upåvirket ud når de spiller, og kan sagtens spille hele kampe. Min ældste søn Casper bemærkede på sommerens træningslejr, at hans holdkammerater havde et meget større søvn behov mellem træningspassene.
Marten, som er 14 år, har derudover bemærket at han får færre pubertetsbumser og i forhold til sine kammerater, har han nærmest ingen bumser og meget lidt uren hud.

Hvad spiser vi så? Vi spiser primært pasta, kartofler, ris, bønner og diverse ærter for at afveksle. Som tilbehør er der grønsager, og gerne en Stir-fry. Det vi spiser mest er ovn bagte kartofler, og søde kartofler opskåret i stænger (mums).

Vi steger eller svitser ikke vores mad i olie, men derimod i meget lidt vand (tilføjer lidt lige inden det brænder på). Derudover hælder vi heller ikke olie over salater, og vores dressinger er lavet på vand og majsstivelse. I dressingen blander vi citron saft, eddike, urter, krydderier, sennep og når vi har lyst til en hvid dressing, blender vi krydderierne med silken tofu og soya-mælk.

Vi tæller ikke kalorier og spiser til vi er mætte og tilfreds. Hvis vi er sulten inden sengetid, eller har lyst til en lille snak – så spiser vi. Jeg spiser gerne en mad eller to med jordnøddesmør sent på aftenen – fremstillet af 100% jordnødder. Vi får vores sunde olier ved at spise nødder. Frugt er der masser af, og selvom vi køber meget, så forsvinder frugt ganske hurtigt.

Drengenes venner er meget glad for at spise med, og vi lægger gerne op til det selv. Især kartoflerne og supperne er et stort hit. Vi deler med glæde vores sunde plantemad med dem.

Økonomisk set spiser vi ganske billigt. Kød og Ost koster mellem kr. 50 og kr. 200 pr. kg., hvorimod en plantekost koster mellem kr. 10 og kr. 50 pr. kg.

 

Kevan Bilton

 

Skriv et svar